Український віночок

Поділіться статтею з друзями: 

 

Тема: Український віночок.

Мета: Пробуджувати пізнавальний інтерес до історії свого роду, свого

краю.Збагатити знання учнів про чудодійні обереги нашого

життя – квіти і виховувати глибокі почуття любові до маминої

пісні, рідного краю, батьків.Сприяти розвитку творчих здібнос –

тей дітей, бажання примножувати родинні традиції.

Обладнання: плакат «Український віночок», картини, малюнки, зраз –

ки українського національного костюма, кросворд «Український

віночок», вишиті серветки, м’ячик.

Хід години спілкування

І.Вступне слово вчителя (під музику).

Дорогі діти, шановні гості! Я щиро рада вітати всіх вас на нашій годині спілкування.

Є щось святе в словах:

мій рідний край,

для мене – це матусі пісня ніжна.

І рідний сад, від цвіту білосніжний

і той калиновий у тихім лузі гай…

Україна…Батьківщина…Рідний край…Скільки ніжності і тепла в цих словах…Ми не раз з вами говорили про символи нашої держави, про рослини – символи, а сьогодні поговоримо ще про один символ, який є символом добра і надії.Як ви думаєте, про що у нас піде мова?

(Відповіді учнів).

Так, ми поговоримо про український віночок. Він є невід’ємною час –
тиною українського національного костюма. Український віночок – це не просто прикраса, а це оберіг, «знахар душі». В сиву давнину вінки носили тільки дівчата. А плели віночки з живих квітів, бо вважали, що в них є чаклунська сила, яка здатна захистити від будь – якого лиха.

Дівчатка починали носити вінок з трьох років. У віночок вплітали чорнобривці, незабудки, барвінок, ромашки (показ цих квітів на малюнках).Вважалося, що кожна квітка лікувала дитину. У чотири роки плівся інший вінок. Допліталися ще безсмертник і листочок яблуні. А для шестирічної доньки у вінок вплітали мак і волошки. Для семирічної дівчинки плели вінок з семи квітів. І вперше квіт яблуні вплітали. Всього в українському віночку дорослої дівчини – 12 квіток і кожна лікар і оберіг. Ми сьогодні поговоримо про ті квіти, які вам найбільш знайомі і які вплітали до віночка.

ІІ. Розповіді дівчат.

1 дівчинка. Чудова й гарна квітка ромашка. Вона приносить не лише здоров’я, а й добробут. Цю квітку клали у першу купіль дівчинки, щоб була рум’яною. Вплітали її у віночок інколи з гронами калини, з вусиками хмелю. (Показ квітки у віночку).

Вчитель: Ця квітка підготувала для вас квіткову вікторину.

(Гра з м’ячем).

1.Стоїть півень на току у червонім ковпаку. (Мак)

2.Я на сонце дуже схожа,

золотиста, ніжна, гожа.

Здогадатись вам не важко,

що за квітка я? (Ромашка)

3.Цвіте синьо, лист зелений,

квітник прикрашає.

Хоч мороз усе побив,

його не займає. (Барвінок).

4. Я найперша зацвітаю,

синім цвітом серед гаю.

Відгадайте що за квітка,

Бо мене не стане влітку. (Пролісок).

5. Без рук, без ніг,

а на повітку збіг. (Хміль).

6. Стоять красуні на воді,

вінки в них білі й золоті. (Водяні лілії).

7. Навесні зацвіте білим цвітом, а у жнива – червоним плодом. (Калина).

8. Синьоока чарівниця, де вінки вона спліта. Часто в полі її бачим у пшеницях та в житах. (Волошка).

9. Тільки сніг зійшов, я на світ прийшов.(Підсніжник).

2 дівчинка. Ще до віночка вплітали квіти вишні чи яблуні, як сим - вол материнської любові, бо батьки найрідніші люди для кожної дитини.

Мамо рідна, хай святиться твоє ім’я.

Україно, я – краплинка маленька твоя.

Всі квіти обом вам складаю до ніг,

бажаю довгих та щасливих літ.

Вчитель: Ця квітка подарує нам музичне вітання.

Пісня «Маленька українка»

(на мелодію пісні «Хуторянка»).

1. Я живу у чудовім селі,

в цім селі народилася я.

Все тут рідне мені

і криниця й ставок

і дзвінкий голосок солов’я.

Тут живуть найрідніші мені,

це батьки і родина моя,

і горджуся я тим, що живу саме тут,

України я дочка мала.

Приспів:

Я дівчинка Алінка,

маленька українка.

Співаю я для вас,

у цей святковий час

і пісня поєднає нас.

2.Люди в нас працьовиті живуть

і природа найкраща у нас.

І так хочеться щоб,

мир і спокій завжди

панували в серцях повсякчас.

Де б життя не занесло мене,

та завжди пам’ятатиму я,

те що рідне село найдорожче мені,

Батьківщина це рідна моя.

3 дівчинка.

Розцвіли червоні маки вранці на росі.

Я піду і назриваю маків для краси.

А тоді найкращу квітку в коси заплету

і сама посеред поля маком зацвіту.

Мак з’явився в українському віночку у часи, коли наш народ боров –ся за незалежність. За легендою Мак – це козак, що загинув від ворогів.

І розцвіла пролита кров маковою квіткою в українському віночку. Мак є символом печалі і туги. Ще його вважають оберегом.

Вчитель: Ця квітка приготувала для вас гру «Мак».

Ой на горі льон,

а в долині мак.

Мої любі сусідоньки,

прошу я вас, голубоньки,

зробіть ось так.

(Одна дівчинка у центрі показує рухи, а всі решту дівчат повторюють за нею).

4 дівчинка. Ще у віночок вплітали квіти ніжно-синього кольору,
ніби очі дівчини. Це волошки. Здавна люблять у народі цю рослину, хоч і завдає вона мороки хліборобам. Волошки – хоч і гарний бур’ян, але люди його виривають. Легенда розповідає, що ображені волошки поскаржилися на хліборобів богині жнив Церері. Мовляв, їм немає життя через постійне переслідування. Пожаліла богиня жнив ці польові квіти і сказала: “Красуйтеся в оточені трудівника- жита і люди шанувати – муть вас і прикрашатимуть свої голови вінками з волошок».

Вчитель: Волошка…Що ж вона приготувала для вас? Це кросворд «Український віночок». Відгадувати ми його будемо у динамічних групах.

1. Рослина, яка неодмінно впліталася у весільний вінок, символ тривалого кохання. (Барвінок).

2. Металевий головний убір, що носиться на Гуцульщині, подібний до вінка. Носять над чолом. Молода вдягає на весілля, а дівчата на свято. (Чільце).

3. Рослина, яку вплітали у вінок, щоб не зачіпали мавки і русалки, щоб боялися злі духи. (Полин).

4. Хто мав право носити вінки? (Дівчата).

5. На яке свято дівчата ворожили з вінками? (Івана Купала).

6. Головний убір, що носять бойки і гуцули – виплетені косою червоні нитки. (Уплітка).

7. Яка рослина любить часто задивлятися у воду на свою хорошу вроду? (Калина).

8. Який танець танцюють дівчата, коли у центрі стоїть дівчина у віночку? (Подоляночка).

5 дівчинка.До віночка дівчата також вплітали барвінок, вважаючи
його символом життя, бо він має лікувальні властивості. У барвінку купали немовлят, щоб вони росли здоровими і красивими. Важливу роль відігравав барвінок в обрядах весілля, бо вінок на весіллях плетуть з барвінку. Ним прикрашають коровай на весіллі. Взимку відваром барвінку лікувалися від простуди.

Вчитель: Сьогоднішня квітка барвінку не проста, а поетична.

Учень:

Всю зиму бачив теплі сни

і сонцю слав привіт.

Я – синя квіточка весни,

я – барвінковий цвіт.

Зелений килим на стежині

я для весни зіткав.

І ніжні квіти сині – сині

у нього повплітав.

Я маю листячко зелене,

а в оченятах синь,

то відбилася у мене неба голубінь.

Учениця:

Одягну вінок з барвінку,

заплету червону стрічку в свою косу зранку.

- Мамо, люба і хороша,

глянь на мене, чи я схожа

на весну – веснянку?

Моя мама так сказала:

- Цвіт весна подарувала,

цвіт весна розкрила,

але ти, маленька дочко,

в барвінковому віночку

українка мила.

6 дівчинка.
Калина у віночку – символ краси та дівочої вроди,

символ нашої України. Правду каже прислів’я : «Без верби і калини

нема України».

Квітки і ягоди цієї чудової рослини вишивають на рушниках, серветках, на одязі. У купіль дівчинки клали калину, щоб красивою була.

Ця рослина також і дуже корисна. Квіти і кору калини використовують при застудах і кровотечах. Мабуть не було у народній медицині ліків, які краще допомагали від застуди, як смачний калиновий чай.

Вчитель: Калина – це танцювальна квітка.

Танець «Калина» (танцюють дівчата).

7 дівчинка.
Чорнобривці у віночок вплітали з самого першого вінка.Ці квіти ніби мамині руки – ніжні і теплі. Тому напевно немає в Україні хати, де б не сіяли чорнобривці. Вони своєю скромною красою милують наш зір з весни до пізньої осені.

Ці квіти ніби завжди усміхаються мамі, яка вічно заклопотана, ніби кажуть до неї : «Усміхнися, мамо, ми твої діти».

У цих квітах краса, простота і вічність.

Вчитель: А чорнобривці приготували для вас сюрприз.Ви повинні зараз згадати пісні і скласти з них віночок. Не простий віночок, а віночок пісень, у яких згадується про квіти, про маму, про рідний край.

(Діти співають уривки різних пісень).

Ще до віночка в’язалися стрічки, які треба вміти в’язати і символи їх знати.Про це нам зараз розкажуть наші хлопці.

ІІІ. Розповіді хлопців.

1 хлопець.Найпершу у віночку – посередині, в’яжуть світло –коричневу стрічку – символ землі – годувальниці.

2 хлопець.Біля цієї стрічки з обох боків в’язали жовті стрічки – символ сонця.

3 хлопець. За жовтими стрічками в’яжуться світло – зелені – символ краси і молодості.

4 хлопець. За ними в’яжуться блакитні стрічки – символ неба.

5 хлопець. Далі в’яжуть червону стрічку – символ печалі і магічності.

6 хлопець. Далі в’яжуть жовтогарячу – символ хліба.

7 хлопець. Далі в’яжуть фіолетову стрічку – символ мудрості людини.

(Кожен хлопчик підходить до дошки і на віночку показує стрічку, про яку розказує).

Вчитель: Діти, ви до цієї години спілкування старанно готувалися :

малювали малюнки, вчили вірші, пісні, робили аплікації.

ІV. Підсумок години спілкування.

Зараз ви коротко розкажете про те, що ви сьогодні дізналися нового,або про те, що ви прочитали, готуючись до години спілкування.

(Діти розповідають і прикріплюють свої невеличкі квіточки на дошці, утворюючи з них гарний віночок).