V Всеукраїнський фестиваль педагогічних ідей

Поділіться статтею з друзями: 

wordtrue@mail.ru

 

V Всеукраїнський фестиваль педагогічних ідей

«Мій особистісно зорієнтований урок» у Рівному

Вчитель біології Слобідського НВК

Новоселицького  району

Боднарюк Аліна Василівна

"Учень у системі особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання"

/за матеріалами V Всеукраїнського фестивалю педагогічних ідей

"Мій особистісно зорієнтований урок"/

 

 

 

Вчитель біології

Слобідського НВК

Боднарюк А.В.

 

 

 

Освіта, що не вчить успішно жити

в сьогоднішньому світі, не має жодної цінності

Саме ці слова Роберта Кіосакі стали  девізом V Всеукраїнського фестивалю педагогічних ідей "Мій особистісно зорієнтований урок".  Сонячної осінньої днини зустрічало Рівне 15-16 жовтня ентузіастів особистісно зорієнтованого навчання: більше 180 науковців, методистів, керівників ЗНЗ, учителів та учнів, представників видавництв із 19 областей України і міста Києва. Чернівецьку область гідно представили  методист науково-методичного центру з координації діяльності РМК/ММК та менеджменту ІППО Чернівецької області Морочковська Лариса Анатоліївна, вчитель біології  Слобідського НВК Новоселицького району Боднарюк Аліна Василівна, вчитель початкових класів Стороженецького районного ліцею Ковальська Валентина Іванівна  та вчитель початкових класів Горішньошерівецької ЗОШ І-ІІІ ступенів Заставнівського району Козлова Інеса Романівна.

              Захід ініційований Інститутом педагогіки НАПН України за підтримки Міністерства освіти і науки України, а проходив він на базі Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти та комунального закладу "Школа‐інтернат ІІ‐ІІІступенів "Рівненський обласний ліцей".  Проблемна тема фестивалю – "Учень у системі особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання" - обрана не випадково: учень сьогодні не хоче вчитися і кричить : "Ура!!!", коли чує, що не буде уроку. ОЗОНівці не хочуть, щоб їхні вихованці кричали від щастя, коли їм не дають того, по що вони прийшли в школу. Як і не приймають усталеного підходу: учень іде в школу, щоб його навчили. В системі ОЗОН учня не вчать – він учиться. Тут головним є самонавчання, саморозвиток, самовдосконалення.

Над пошуками шляхів подолання відчуженості учня від навчання, забезпечення активної участі його у навчально-виховному процесі, визначенням ефективних методик і технологій упровадження ідей особистісно зорієнтованого навчання, подальших перспектив його реалізації працювали учасники фестивалю упродовж двох днів.

Почався фестиваль громадськими слуханнями.. Разом зібралися учні, їхні батьки, науковці, методисти, вчителі, щоб обговорити ключове питання: "Школа готує до життя чи до іспитів?". Якщо думка учнів із приводу поставленої проблеми була ствердною, то батьки були більш критичними у висловлюваннях. Дискусія зі сцени перейшла до зали, в неї активно включилися вчителі, науковці, методисти. Всі сходилися на думці, що систему освіти потрібно реформувати в плані реального, а не формального розвантаження учня. Висловлювалися критичні зауваження щодо підготовки майбутніх учителів у вищій школі, зокрема щодо готовності їх до реалізації сучасних підходів до навчання, задекларованих у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти, - особистісно зорієнтованого, компетентнісного і діяльнісного.

Теоретичний аспект проблемної теми фестивалю  -"Учень у системі особистісно зорієнтованого і компетентнісного навчання" - обговорювався під час роботи ОЗОНівських студій:

1.  Організація навчальної діяльності з урахуванням вікових та індивідуальних  психолого-фізіологічних особливостей школярів.

2.  Формування ключових і предметних компетентностей у процесі оволодіння предметним змістом навчального матеріалу. Створення й застосування компетентнісно зорієнтованих завдань.

3.  Інноваційні освітні технології (ноосферна та акмеосвіта, перевернене навчання та ін.).

Разом із науковцями, ми  вчителі окреслювали можливі шляхи розв’язання проблемної теми, укладали перелік адрес педагогічного досвіду подолання труднощів, виробляли поради учасникам фестивалю. Після завершення роботи напрацювання студій представлялися на Великій ОЗОНівській раді.

Кульмінаційними моментами упродовж двох днів фестивалю були, звичайно, уроки, проведені вчителями Дніпропетровщини, Запоріжжя, Києва, Рівного, Новограда-Волинського. І науковців, і вчителів цікавило, як спрацюють (і чи спрацюють!) визначені ними під час студій технології, методи, прийоми навчання, чи спонукатимуть учнів учитися – здобувати не лише знання, а й уміти послуговуватися ними задля власного розвитку. Результати перевершили сподівання. Не вникаючи в подробиці аналізу занять, виокремлю головне: пізнавати нове вчилися разом; у товаристві вчителів учням було комфортно; педагоги не давали знання – вони турбувалися про майбутнє своїх вихованців.

Окреме слово про учнів і заклад, на базі якого проводилися показові уроки. Учасники фестивалю по-доброму заздрили і вчителям, які тут працюють, і дітям, для яких під умілим керівництвом директора ліцею, заслуженого вчителя України Наталії Володимирівни Сосюк  створені прекрасні умови. Позитивні емоції від естетики закладу доповнювалися захватом від технічного оснащення і переповнювалися захопленням від рівня підготовки учнів, доброти і щирості людей, які тут працюють.

Виправдали себе на фестивалі коучинги та психологічні тренінги, під час яких ми мали змогу  оволодіти психологічними методиками налагодження комунікації з оточуючими і самим собою, саморегуляції, що дають змогу вибудувати гармонійне сприйняття світу, навчають виходити зі стресових ситуацій, відновлювати психологічні ресурси. Я мала честь відвідати коучинг «Перший тренажер успіху», який проводив Сергій Вячеславович Бугаєнко, випускник  інституту Норбекова. Головне, що я зрозуміла, що успіх залежить від кожного з нас, від позитивних думок, від позитивного налаштування. Учасники коучингу зрозуміли, що наші проблеми мають 3 причини:

1.     Накопичення негативних станів, занижена самооцінка «Чи зможу я..?» .

2.     Відсутність чітко сформульованих цілей.

3.     Лінь.

От коли я буду мати … будинок, машину – я буду щасливою. Ця установка  мати - робити – бути  не є правильною. Девізом життя має бути наступний меседж: бути – робити – мати. От тоді і прийде до вас успіх.

Успіхом в учасників фестивалю користувалися підготовлені господарями плакати "Фестивальний паркан", "Соняшні побажання", "Плоди пізнання", на яких у ході роботи висловлювалися побажання, рефлексувалися емоції й почуття, ставилися запитання, вивішувалися фото після кожного з етапів роботи. 

Підводячи підсумки роботи, учасники заходу прийняли звернення до освітян України, методичних служб, управлінців, у якому висловили впевнення, що спільними зусиллями вчителів, науковців, управлінців, представників методичних служб, батьків і громадських діячів зможемо реалізувати освітянську мрію: побудувати школу майбутнього, у якій кожен учень відчуватиме свою потрібність, зможе зрозуміти себе і світ, визначити своє місце у світі, а вчитель буде йому мудрим помічником і наставником.