Урок правознавства в 9 класі
Конспект уроку правознавства в 9 класі.
Тема уроку. Що таке сім’я і шлюб. Як укласти шлюб. Чи можуть неповнолітні укласти шлюб. Які особисті майнові та немайнові права обов’язки мають подружжя.
Мета.
Навчальна: Сформувати знання про поняття «сім’я», «шлюб», умови укладання шлюбу, права та обов’язки подружжя, вчити аналізувати правові ситуації, спираючись на статті сімейного кодексу України, шукати шляхи найбільш грамотного розв’язання проблем, що виникають;
Розвивальна: розвивати культуру спілкування, вміння аналізувати, спостерігати, робити висновки; збагачувати словник учнів з правознавства, формувати вміння правильно оцінювати себе і інших, розвивати творчі здібності;
Виховна: формувати світогляд учнів, виховувати повагу і шанобливе ставлення до родини, доброту, чутливість, працелюбність, повагу до прав і свобод інших людей.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: сімейний кодекс України, картки, загальна декларація прав людини, Конституція України
Хід уроку.
І. Організаційний момент. Привітання учнів.
Доброго дня, шановні учні. Сьогодні до нас завітали в гості наші вчителі щож давайте привітаємо їх разом. (Учні вітаються із вчителями).
Дорогі діти, я бажаю вам гарної і плідної праці на уроці. Сідайте.
Хвилинка створення настрою.
Слайд №1
(Звучить аудіо запис весільного маршу Мендельсона)
Вчитель. Я напевно не помилюся, якщо скажу, що кожна людина мріє про те, щоб ця урочиста мелодія звучала для неї та її обранця в Палаці одруження, з якого вони підуть в нове, сімейне життя.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слайд №2.
Вчитель. А зараз давайте прослухаємо притчу.
Батько, розмовляючи із сином, радив йому триматися подалі від жінок, не квапитися зі створенням сім’ї. Син заперечив: «Шановний батьку! Ти ніколи не помічав райської вроди жінок. Твої очі не тонули у глибині їхніх очей. Твій погляд не спинявся на їхніх чарівних посмішках. Хіба ти відчував, що означає на самоті віддаватись своїм мріям, засинати у світі своїх фантазій, коли ти охоплений коханням?»
Батько подивився на нього і відповів: «Синку, ти ще не знаєш, що таке стіл без хліба та їжі. Ти ще не відчував, що таке суворість дружини, і не чув плачу своїх дітей. Ти не знаєш, що означає, опинившись на самоті, віддаватись своїм сумним думкам і відчувати страх перед гостями, коли ти обтяжений боргами».
Вчитель.
1. Подумайте над змістом притчі і поясніть, чому думки батька й сина такі різні.
Слайд 3.
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку.
Кохання, одвічні проблеми між «ним» і «нею»..
Що таке кохання, що таке шлюб? Як створити щасливу сім’ю, ???
Відповісти на ці запитання ми постараємося на сьогоднішньому уроці.
Отож тема уроку «Що таке сім’я і шлюб. Як укласти шлюб. Чи можуть неповнолітні укласти шлюб. Які особисті майнові та немайнові права обов’язки мають подружжя”
Слайд 4.
Мета уроку: Сформувати знання про поняття «сім’я», «шлюб», умови укладання шлюбу, права та обов’язки подружжя, вчити аналізувати правові ситуації, спираючись на статті сімейного кодексу України, шукати шляхи найбільш грамотного розв’язання проблем, що виникають.
Слайд 5.
Вчитель.Тема сьогоднішнього уроку співпала у нас із святом День Святого Валентина. Святий Валентин покровитель закоханих, який оберігає і захищає двох людей. Саме тому на нашому уроці буде присутній символ закоханих: «Серце».
Слайд 6.
Отже, давайте ми зігріємо його своїми відповідями:
На сердечках жовтого кольору які означають «знаю» ви записуєте що вам відомо по цій темі, Сердечках рожевого кольору «Хочу дізнатися» , записуємо чого б хотіли дізнатися більше, ну а на сердечках червоного кольору які означають «сьогодні я дізнався, дізналася» ви запишете в кінці уроку, коли збагатитеся свої знання з даної теми.
(Діти записують на серці.)
- Подивимось, чи виправдаються ваші очікування в кінці уроку. А я чекаю від вас дружної роботи, активності та уваги.
Сьогодні працюючи на уроці ви повинні дотримуватися таких вимог:
Не говорити разом.
Поважати думки інших.
Хочеш висловитися – підніми руку.
Свою точку зору аргументуй.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Вчитель. Урок у нас сьогодні незвичний це –симпозіум, адже на ньому присутні компетентні люди: історики, юрист, психолог, та працівник загсу. Вони багато працювали: читали підбирали факти із додаткової літератури, узагальнювали.
Впродовж уроку дорогі учні, ми маємо заповнити
Слайд 7.
грони винограду які символізуються із сім’єю. Адже як писав відомий поет Іван Франко: «Сім’я - лоза гнучка в зеленім листі, її окраса - грона наливні»
Слайд 8.
Вчитель. А зараз за допомогою сердечка, яке я вам передам ви повинні розказати що для вас означає сім’я? ( учні висловлюють свої думки за допомогою серця, передаючи його один одному).
Вчитель . Отже слід сказати, що життя кожної людини починається із сім’ї, оскільки в ній народжується і виховується більшість дітей, які ставши дорослими створюють власні сім’ї. Та всі ми з вами знаємо що без взаємного кохання не може бути створена сім’я.
Отже, виникає перше запитання до наших істориків: коли виникло кохання? Історик І. Я знайшов цікаву давньогрецьку легенду, яка розповідає про андрогінів – істот які поєднували в собі одночасно і чоловіка і жінку. Це робило їх такими могутніми, що Зевс побоюючись, якби вони не дорівнялися богам, розсік їх навпіл. Тому і сьогодні чоловіча половинка шукає жіночу.
Історик ІІ. Я не згідний зі своїм колегою, оскільки це тільки притча. Час появи сім'ї в Україні вчені датують періодом пізнього палеоліту – 5-3 тисячоліття до нашої ери, про сім’ю та розподіл майна згадує і «Руська Правда» часів Київської Русі. А в наш час допомагає регулювати питання сімейних відносин міжнародні та вітчизняні правові акти.
Вчитель. Дякую нашим історикам. Отже дорогі діти, я вважаю що якої б думки ви не дотримувались, всі ви погодитесь з тим, що життя кожної людини починається в сім’ї. А що таке сім’я, ми і дізнаємось під час розгляду нашого першого питання.
1. Поняття сім’ї.
Розповідь учителя.
Сім’я відіграє важливу роль у житті кожної людини, оскільки в сім’ях народжуються діти. Виростаючи, вони створюють власні сім’ї. Кожна доросла людина має право мати сім’ю. В юридичній науці сім’єю називають людей, які спільно проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки.
Слайд 9.
Отже зараз ми попрацюємо із поняттями та запишемо їх в зошитах.
(учні записують поняття в зошит)
Сім’я – первинний та основний осередок суспільства, в якому реалізується дітородна, виховна та інші функції суспільного життя.
Шлюб — це сімейний союз чоловіка і жінки, що реєструється в порядку, визначеному законом, який укладають за взаємною згодою сторін.
А зараз вашій увазі пропоную переглянути фрагмент казки Ганса Крістіана Андерсена «Дюймовочка» (1 хв.)
Робота з правовим документом .
Слайд 10.
А зараз опрацюємо правові документи Сімейного кодексу та заповнимо наше
Слайд 11.
перше гроно «Умови укладання шлюбу» опрацювавши статті ви повинні дати відповіді на такі питання:
Слайд 12.
Назвіть шлюбний вік чоловіка і жінки ?
Чи може укладатися шлюб без згоди одного із подружжя ?
В скількох шлюбах може одночасно перебувати чоловік?
Рідні можуть перебувати у шлюбі між собою ?
(Учні опрацьовують питання і відповідають на питання, заповнюючи грона.)
Вчитель.Молодці, ось ми і заповнили наше перше гроно. Що ж, на черзі наступне «Шлюб»
Слайд 13.
А що означає саме слово «шлюб» про це ми запитаємо нашого юриста.
Слайд 14.
Юрист Шлюб у перекладі зі старослов’янської мови означає «Обіцянка», а за статтею 21 Сімейного кодексу - Шлюбом є сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану. (ставить ст. на гроно)
Вчитель. А що нарухонок шлюбу нам скаже наш психолог?
Психолог. До вашої уваги - опитування серед наречених в РАЦСі:
Слайд 15.
«Чому ви виходите заміж?» Дев'ять наречених відповіли: «Щоб бути щасливою». Одна дівчина відповіла інакше. «І тільки ця одна наречена і буде щасливою у шлюбі» такий висновок зробили ми психологи.
Вчитель. Цікаво, що ж відповіла на питання ця дівчина?
(відповідь учнів)
А зараз правильна відповідь:
Слайд 16.
( Відповідь: Щоб дати щастя коханому. )
Ну що ж, якщо ви відповіли приблизно так, то можливо вже готові розділити своє життя з іншою людиною.
Вчитель. Отож, для забезпечення стабільності відносин між жінкою та чоловіком, встановлена державна реєстрація шлюбу
Закон вимагає певного порядку й умов укладання шлюбу.
А зараз ситуативне завдання: Допоможіть вирішити життєву ситуацію за допомогою відповідних статей Сімейного Кодексу України.
Слайд 17
(Учні зачитують)
До органу РАЦСу звернулись19 річний Андрій, який працює водієм, та 15-річна Галина, студентка коледжу, із заявою про реєстрацію шлюбу. До заяви Марина додала довідку про те, що вона вагітна. Чи буде порушено законодавство, якщо працівники РАЦСу зареєструють цей шлюб?
Відповідь: Дійсно, законодавство допускає зниження шлюбного віку до 16 років, якщо буде встановлено, що це відповідає її інтересам, а саме вагітність, поява дитини.
Вчитель. Отже, коли у вашому житті прийде той щасливий час для одруження, ви повинні знати, що необхідно дотримуватись певного порядку. А якого саме, зараз дізнаємось. Заповнюючи наступне гроно
Слайд 18
«Порядок укладання шлюбу» Ознайомить нас із правовими документами наш наступний гість працівник загсу.
Робота з правовим документом
Слайд 19
Працівник ЗАГСУ. Для того щоб відбулася Державна реєстрація шлюбу, згідно Сімейного Кодексу України Глава 4 необхідні такі документи:
1. Заява про реєстрацію шлюбу.
2. Взаємна обізнаність наречених про стан здоров'я.
3. Реєстрація шлюбу після спливу одного місяця від дня подання особами заяви про реєстрацію шлюбу.
4. Шлюб реєструється у приміщенні органу державної реєстрації актів цивільного стану.
5. Наречені мають право обрати прізвище одного з них як спільне прізвище подружжя або надалі іменуватися дошлюбними прізвищами.
6. Державна реєстрація шлюбу засвідчується Свідоцтвом про шлюб.
Чоловік та жінка особисто подають письмову заяву до органів РАЦСу про бажання зареєструвати шлюб, яка втрачає чинність після спливу 3 місяців від дня її подання. Тоді ж працівники РАЦСу радять повідомити один одного про стан здоров’я, щоб уникнути непорозумінь в майбутньому.
Оголошення вас нареченими не зобов’язує вступатив шлюб, але в той самий час, в разі відмови вступити в шлюб ви зобов’язані відшкодувати другій стороні матеріальні затрати у зв’язку з приготуванням до реєстрації шлюбу і весілля.
Слайд 20.
Стаття 34. Реєстрація шлюбу в присутності нареченої та нареченого
1. Присутність нареченої та нареченого в момент реєстрації їхнього шлюбу є обов'язковою.
2. Реєстрація шлюбу через представника не допускається. Шлюб реєструється після спливу 1 місяця від дня подачі заяви та в присутність нареченої та нареченого в момент реєстрації їхнього шлюбу
3. Релігійний обряд шлюбу не є підставою для виникнення у жінки та чоловіка прав та обов'язків подружжя, крім випадків, коли релігійний обряд шлюбу відбувся до створення або відновлення органів державної реєстрації актів цивільного стану. Після реєстрації шлюбу подружжю видають свідоцтво про реєстрацію та за традицією святкують весілля
Слайд 21.
(мультфільм «Жыл был пес» фрагмент весілля)
Вчитель. Отже після укладення шлюбу наступають будні повсякденного життя.
Слайд 22.
(відео Міркувалки «Домашні обов’язки»)
Ну напевно, це тільки малесенька частина обов’язків які повинні виконувати подружжя після весілля.
Слайд 23
Що ж, ви напевно зрозуміли, що в нас на черзі наступне гроно. «Майнові та особисті немайнові права подружжя».
Слайд 24
Отже в подружжя виникають взаємні права та обов’язки, про які ми зараз поговоримо опрацьовуючи ст. 49-60 Сімейного кодексу та заповнемо таблицю «Права та обов’язки подружжя».
Слайд 25
Складання таблиці (самостійна робота учнів)
Особисті права подружжя |
Особисті обов’язки подружжя |
||
Майнові |
немайнові |
майнові |
немайнові |
право непрацездатного чоловіка (жінки) на аліменти; спільна сумісна власність на майно, набуте за час шлюбу; приватною власністю чоловіка(дружини) є майно, набуте до шлюбу; права, що виникають у зв’язку з укладеними у подружжі майновими договорами |
на материнство; на батьківство; на повагу до індивідуальності; на духовний та фізичний розвиток; на зміну прізвища; на особисту свободу; припинити шлюбні відносини; обирати прізвище та місце проживання; обирати професію та місце роботи |
дбати про матеріальне забезпечення сім’ї; утримувати непрацездатну дружину (чоловіка); утримувати дітей до їх повноліття
|
утверджувати в сім’ї; повага до матері чи батька; турбуватися про сім’ю; не вступати в інші шлюбні правовідносини; поважати права та інтереси усіх членів сім’ї; виховувати дітей |
Отже перевіримо правильність її написання.
Слайд 26.
(Учні зачитують та перевіряють)
Молодці, ви гарно справилися із завданням. І ми переходимо до наступного
Слайд 27.
грона «Правові задачі»
Зараз ми з вами об’єднаємось в дві групи .Кожна група отримує правову задачу, пов’язану з правами та обов’язками подружжя, Ваше завдання запропонувати свій варіант її розв’язання.
Слайд 28
Задача 1Чоловік заявив дружині: "Я переїжджаю до Львова. Хоч там як ти до цього ставишся, все одно ти мусиш їхати зі мною, бо як дружина ти маєш слідувати за своїм чоловіком ".
Задача 2 Після одруження чоловік почав вимагати, щоб дружина залишила роботу й займалася веденням домашнього господарства .
ІV. Узагальнення і систематизація вивченого
Слайд 29
А зараз для кращого розуміння різниці між поняттями «сім’я» та «шлюб» проведемо таку вправу: я називатиму твердження, а ви скажете, до якого поняття відноситься.
Сім’я |
Шлюб |
|
|
1) потребує реєстрації в органах РАЦСу; 2) кількість членів може бути необмежена; 3) передбачає близькість родичів за походженням; 4) неможливість між близькими родичами; 5) перебуває в союзі тільки двоє; 6) не потребує спеціальної процедури реєстрації.
Слайд 30. А для кращого закріплення навчального матеріалу ми з вами пограємось в Гру «Вірю-не вірю». У вас у всіх є сигнальні картки, кружечки червоного кольору означають «так», а зеленого «ні». Учні піднімають картки з написом «ТАК» або «НІ»
1. Сукня нареченої має бути лише білою. (ні)
2. Щоб створити сім’ю, треба мати дозвіл батьків. (ні)
3. Шлюбний вік для жінок і чоловіків ― 18 років. (так)
4. Майбутнє подружжя може укласти шлюбний договір. (так)
5. Сімейні відносини регулюються Цивільним кодексом. (ні)
6. Чоловік повинен бути старшим за свою дружину. (ні)
V. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
Молодці, ви гарно засвоїли наш матеріал, і я думаю що набуті сьогоднішні знання пригодяться вам у майбутньому.
Слайд 31.
Ну що ж, ось і підійшов до кінця урок, На початку уроку ми з вами домовилися що в кінці уроку ви висловите свої враження. Отож, попрошу за висловити свою думку На уроці я дізнався, дізналася…
Оцінювання учнів
Слайд 32.
Опрацювати §17.
Створити презентацію «Знайомтесь, ми ― ...» про свою родину.
- 1230 переглядів